måndag 11 augusti 2008

Köksbord...




Efter lite letande gav jag till slut upp hoppet om att hitta ett fint slagbord till köket. Antingen var de för dyra, för stora eller helt enkelt alldeles fel...

Tog en liten runda för ett tag sen med systeryster till en av stadens loppisar och hittade faktiskt ett "tills-vidare-bord". Detta bord har utdragsskivorna under själva bordskivan istället och det funkar ju finfint också, iallafall tills jag hittar bordet med stort D.
Nu är det så att själva bordskivan inte är så fin eftersom någon har limmat på en tunn spånplatta på den och den vågar jag inte mixtra med. Så den skivan måste jag måla, så då blir det att jag målar hela bordet.
Men sen kommer vi till benen, dom är helt enkelt för korta! Mannens långa ben kommer inte under när han sitter på en vanlig stol.
Först tänkte jag sätta på någon slags förlängning i trä, men kom sen på att man kanske skulle sätta på hjul! Bordet kommer upp en bit, plus att man kan dra ut det lätt mitt på golvet vid storbak och annat! Vad tror ni om det, är det en bra idé eller har ni några andra tips?

Stolen som står jämte ska naturligtvis också målas vit och sen samsas med kökssoffan och en målad stol till runt bordet. Stolen hittade vi tillsammans med fem till uppe på vinden till huset när vi flyttade in, och efter att ha pratat med förra ägaren fick vi behålla dem!!

("Lille" kisen kunde naturligtvis inte låta bli utan var tvungen att testa bordets hållbarhet med sina maffiga 8 kilo!!)

2 kommentarer:

Huset på kullen sa...

Åhh..vad fint köket blev...verkligen. Jag är också ute efter ett bord då vi har en kökssoffa som vi ska ha. Det är inte lätt att hitta ett bord som man tänkt sig. Antingen är de för stora, för små eller nåt annat fel.

/Linda

syster doris sa...

Om du bott nära göteborg hade jag haft ett slagbord!.)
Va jättefint ditt kök blev!!!!!
Kram Tina