torsdag 21 augusti 2008

Bakning...





Fick reda på att mannen och svärfar skulle börja lägga klinkers ikväll i tv-rummet där kaminen ska stå, så jag fick lust att slänga ihop en liten sats kakor. Och finns det enklare kakor att göra än kolakakor?! Skulle nog inte tro det....
För er som aldrig har bakat kolakakor kommer här det enklaste receptet jag hittat:


Kolakakor ca 40 st


100 g margarin
1 dl socker
1 msk sirap
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker


Sätt ugnen först på 175 grader. Smörj en plåt eller lägg på bakplåtspapper. Blanda alla ingredienser i en bunke eller gör jag som jag, släng i allt i matberedaren, går grymt mycket snabbare. Rulla ut den färdiga degen till 3 fingertjocka längder, nästan lika långa som plåten. Lägg längderna på plåten och platta till dem lite med fingrarna. Grädda i mitten av ugnen omkring 12 minuter. Skär längderna i bitar lite snett medan de är varma. Plocka sedan isär kakorna när de har svalnat något.

8 kommentarer:

Vardagstugg sa...

lät ju himla lätt det där! Får ta och prova någon dag för dom såg väldigt goda ut! Hoppas det går bra för dem med klinkersläggningen!

trevlig kväll/Annelie

Ofelias Hus sa...

Oj, vad goda dina kolakakor ser ut,
mums..
Så söt Albin är, som en karamell...och så gulligt att han vill ligga och gosa nära ansiktet...
Det blir nog mycket av den varan, kan jag tro..
Kram
Anette

Huset på kullen sa...

Oj dom där kakorna såg farligt goda ut. Vilket otroligt söt kisse ni har skaffat. Mysigt...

Linda

Gårdsromantik sa...

Åh så gott det såg ut...men sonen har precis infört sockerförbud för hela familjen. Bara att hänga på...kan kanske baka i smyg.

Kram Maud

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken bedårande liten Albin och kolakakorna både lät och såg goda ut, snygg etikett! Mari.

Hem och Lycka sa...

Mums, lät ju farligt gott det där! Och ser gott ut!

Du undrade var Honning og Flora ligger. Det ligger på nordvästra Själland, om du går in på inlägget i min blogg hittar du en länk till deras hemsida så har du den exakta adressen där. kram!

Södralycke sa...

Hej tack för titten hos mig! Vilken trevlig blogg du har, kikade runt lite och såg före-efterbilderna på ert kök, vilken förvandling! Blev superfint :)

Kolakakor är en av mina absoluta favoriter :)

Ha det gott, kram Johanna

tina | pepparochvanilj.se sa...

Snygga bilder på en av världens enklaste kakor! dessutom är de ju goda även direkt från frysen...

//Tina